Algemene voorwaarden

Algemeen

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle transacties met Van Galen Logistiek BV. Door het boeken van een zending door de klant verklaart klant onvoorwaardelijk akkoord te gaan met deze voorwaarden. De Dienstverlener behoudt zich het recht voor om eenzijdige zonder voorafgaande aankondiging deze Algemene Voorwaarden of de Dienstverlening aan te passen. De Dienstverlener is alleen gebonden aan de op www.van-galen.nl geplaatste versie van de geüpdatete Algemene Voorwaarden.
De toepasselijkheid van andere algemene voorwaarden dan de onderhavige, van de Opdrachtgever of anderszins, wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.

Producten en service, Service in de Benelux

In Nederland en een groot gedeelte van België bezorgen wij uw zendingen binnen 24/48 uur op werkdagen. Op de Waddeneilanden en in het Groothertogdom Luxemburg binnen 48 uur. Door bijzondere omstandigheden zoals winkelsluiting, niemand thuis, verkeerd adres en sorteerfouten kan het voorkomen dat uw zending bij uitzondering niet binnen deze tijd aankomt. Indien het opgegeven adres niet juist of onvolledig is opgegeven in de order, wordt een toeslag van € 4,95 per order in rekening gebracht voor het uitzoeken van het correcte afleveradres.

Niet thuis? Tweede bezorging.

Als de geadresseerde niet thuis is zullen we de volgende dag de zending opnieuw aanbieden. De kosten voor deze 2e levering worden in rekening gebracht.
Een particuliere geadresseerde ontvangt een kaart in de bus met het verzoek contact op te nemen om binnen 5 dagen een nieuwe afleverafspraak te maken. Bij geen reactie binnen die termijn sturen wij de zending de 6e dag retour.

Weigering

Weigert uw relatie een zending, dan vragen wij u een nieuwe leverdatum af te spreken. De zending wordt daarna een tweede keer bezorgd of binnen 3 dagen geretourneerd. De kosten voor de tweede keer bezorgen worden in rekening gebracht.

Handtekening

Elke zending behandelen wij als een aangetekend stuk. Uw relaties tekenen voor een goede ontvangst op een afleverlijst dan wel op het display van een draagbare minicomputer. Zo ontstaat er nooit onduidelijkheid over de aankomst van uw zendingen. U kunt het bewijs van ontvangst, met handtekening, opvragen via de afdeling logistiek. Kosten per navraag zending/opvragen handtekening € 3,00

Afhaalopdrachten en doorlevering

Retourzendingen (Vanaf bijna elke plaats binnen de Benelux (excl. Waddeneilanden) kunnen wij voor u afhalen en bij u of – alleen in Nederland – bij een derde adres bezorgen. Voor een opdracht op dag A, afhalen op dag B en afleveren op dag C op uw adres geldt het bezorgtarief met een toeslag van 50%. Voor een Doorlevering naar een derde adres geldt een toeslag van 100%. Als opdrachtgever krijgt u daarvan een factuur. Afhaalopdrachten en Doorleveringen waar wij vergeefs gaan laden worden berekend. Als de zending onvoldoende voor transport verpakt is, mag de chauffeur de zending laten staan.

Waddeneilanden

Wij leveren uw zendingen de volgende dag aan bij de rederijen die de veerdiensten exploiteren en ook voor de bestelling zorgen. Hiervoor geldt een toeslag van 100% op het NL-bezorgtarief. De doorlooptijd van uw zending is daarom 2 tot 3 dagen. Omdat wij uw zendingen niet zelf afleveren is een +Plus-service niet mogelijk. Ook vindt u geen actuele aflevergegevens op onze track- & trace.

Verpakking

Wij werken met de in onze branche gebruikelijke technische hulpmiddelen. De verpakking van uw zendingen moet dan ook van transportkwaliteit zijn, zodat de inhoud afdoende beschermd is. Een stevige verpakking, goed gesloten en opgevuld, voorkomt inzakken en verschuiven. De verpakking dient zodanig te zijn dat de zending niet vanwege de verpakking verloren of beschadigd raakt tijdens transport of schade (waaronder letsel) veroorzaakt. De verpakking dient voorts zodanig te zijn dat de zending bestand is tegen de slijtage die tijdens transport over de weg plaatsvindt.

Verzendeenheden

Het tarief is verdeeld naar diverse verzendeenheden zoals stukgoed, lengtegoederen en diverse palletvormen. De variëteit aan verzendeenheden stelt u in staat uw transportkosten beter te beheersen. Voor aanvullende diensten, zaterdaglevering en ‘Plusleveringen’ gelden toeslagen. Deze kunt u eventueel terugvinden op uw tariefblad.

Mono-Collo

Het pakket+ tarief geldt voor zendingen van één collo naar één afleveradres in Nederland met een maximum gewicht van 30 kg. en maximaal 0.3m3. Wordt een van de dimensies overschreden dan zijn de stukgoedcriteria van toepassing

Stukgoederen

Het stukgoedtarief geldt voor zendingen van één of meer colli naar één afleveradres. Het maximum gewicht per collo is 30 kg. Daarboven moet een pallet worden gebruikt, waarvoor het pallettarief geldt. Het maximum aantal colli per zending is 10 stuks. Daarboven geldt een toeslag. Wilt u een groter aantal naar één adres verzenden, dan kunt u deze op een pallet aanbieden. Colli langer dan 200 cm worden behandeld als lengtegoed.

Lentegoederen

Colli met tenminste één zijde tussen 200 en 600 cm lengte, worden tot lengtegoed gerekend. Voorbeelden zijn bundels, buizen, kokers en ladders. De beduidend hogere verwerkingstijd rechtvaardigt dat deze stukgoederen tegen meerprijs worden belast.

Berekening volumegewicht

De tariefstaffels gelden voor het totaal werkelijk gewicht van de zending tenzij het berekende volumegewicht hoger is.
De standaardgrondslag voor de berekening van het volumegewicht is 250 kg/m3. Voor de vrachtprijsberekening geldt altijd de hoogste waarde in de vergelijking van het werkelijke gewicht van de zending met het product van het volume in m3 en 250 kg/m3. Voorbeeld: een zending bestaat uit 4 colli, elk 80 x 40 x 25 cm groot, met een totaalgewicht van 40 kg. Het volumegewicht van deze zending is 80 x 40 x 25 cm = 0,080 m³ x 4 colli = 0,320 m³ x 250 kg/m³ = 80 kg. De zending wordt bevracht als 80 kg en niet als 40 kg.

Palletzendingen

Onder palletzendingen vallen alle gestapelde goederen op een laadbord voor verplaatsing per palletwagen of heftruck. Folie of banden houden de colli bij elkaar, zodat geen collo los ligt. Wij kennen europallets’, ‘blokpallets’ en ‘special pallets’, waarvan zowel de afmetingen als het maximaal toegestane gewicht per pallet verschillen.
Voor het ruilen van europallets bij uw ontvanger kan een toeslag berekend worden. Bij het omruilen van de pallets is de verzender verantwoordelijk dat de pallets klaar staan op het afleveradres. Het retour brengen van geruilde europallets kan eveneens berekend worden. De gemiddelde levensduur van een europallet is ca. 7-13 zendingen. Hierom hanteren wij een omruil correctiefactor van 10% op het verzonden aantal europallets.
Bij gebruik van pallets mag de lading niet uitsteken. Voor goederen die buiten het grondoppervlak van de pallet steken, berekenen wij het tarief op basis van laadmeters (NL) of van het aantal hele palletplaatsen dat de pallet inneemt.
Zijn pallets zwaarder dan volgens het tariefblad is toegestaan dan wordt afgerekend tegen de eerstvolgende palletmaat met een hoger maximaal toegestaan gewicht. Is dat maximum bereikt dan geldt een toeslag van 100% op het tarief.

Wachttijden

Indien bij afhaling of levering van u zending de standaard wachttijden overschrijdt, behouden wij het recht wachttijd kosten in rekening te brengen. Van 1 t/m 5 pallets wordt 15 min. lostijd als norm genomen, voor een halve oplegger 30 minuten en voor een volle trailer 1 uur lostijd. Wordt deze overschreden v
dan worden extra wachturen in rekening gebracht.

Wachttijden

Indien bij afhaling of levering van u zending de standaard wachttijden overschrijdt, behouden wij het recht wachttijd kosten in rekening te brengen. Van 1 t/m 5 pallets wordt 15 min. lostijd als norm genomen, voor een halve oplegger 30 minuten en voor een volle trailer 1 uur lostijd. Wordt deze overschreden v
dan worden extra wachturen in rekening gebracht.

Plusdiensten, Tijdsleveringen: spoed en na de middag

Wanneer er extra activiteiten verricht worden bij het afhalen of afleveren van uw goederen dan is er sprake van een “Pluslevering”. Voor de mogelijkheden welke Plusdiensten wij bieden verwijzen wij u naar het formulier ‘Producten en service’ de tarieven kan u vinden op heet tariefblad ‘Plusdiensten’

Gevaarlijke stoffen (ADR-goederen)

Al onze wagens zijn volgens de ADR-normen uitgerust en onze chauffeurs beschikken over een ADR-vakbekwaamheidscertificaat. De afzender van ADR-goederen is verantwoordelijk voor de vereiste verpakking met UN-kenmerk, de etikettering en de vervoersdocumenten waaronder een opgemaakte vrachtbrief, afzenderverklaring en gevarenkaart. Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen berekenen wij een toeslag
  • Klassen die wij niet vervoeren zijn:
  • Klasse 1 (m.u.v. 1.4 S) Ontplofbare stoffen en voorwerpen
  • Klasse 4.2 & 4.3 Voor zelfontbranding vatbare stoffen met uitzondering van spuitbussen.
  • Klasse 5.1 & 5.2 Oxiderende stoffen en organische peroxiden
  • Klasse 6.2 Infectueuze stoffen
  • Klasse 7 (m.u.v. blad 1 t/m 4) Radioactieve stoffen
  • Klasse 9.1, 9.2b, 9.3, 9.13b Diverse gevaarlijke stoffen en voorwerpen.

Condities en bepalingen

Op al onze werkzaamheden zijn van toepassing:

Algemene voorwaarden

Op overeenkomsten betreffende vervoer over de weg waarbij wij optreden als ‘vervoerder’, zijn van toepassing de Algemene Vervoercondities 2002 (AVC). Grensoverschrijdend wegvervoer geschiedt conform het CMR-verdrag en in aanvulling daarop voornoemde AVC. Alle geschillen die voortvloeien uit of samenhangen met (de) tussen partijen gesloten overeenkomst(en) worden beslecht door de bevoegde rechter te Rotterdam. Nederlands recht is van toepassing. De voorwaarden kunnen op verzoek kosteloos worden toegezonden.
Op al onze werkzaamheden en overeenkomsten zijn toepasselijk de PDG/TLN Psysical Distribution-voorwaarden, gedeponeerd ter Griffe van de Arrondissementsrechtbanken te Amsterdam en Rotterdam, laatste versie. Een afschrift van deze voorwaarden zal de opdrachtgever op diens verzoek worden toegezonden.
Op de elektronische uitwisseling van berichten tussen computers (EDI) de Algemene voorwaarden Elektronisch berichtenverkeer (AVEB)., gedeponeerd ter Griffie van de Arrondissementsrechtbank te ’s-Gravenhage, laatste versie.

Aansprakelijkheid

Wij maken u erop attent dat van Galen Logistiek BV voornoemde voorwaarden/condities, ingeval van schade en/of vermissing slechts beperkt aansprakelijk is. Derhalve adviseren wij u om aan de waarde van uw goederen, te beoordelen of het afsluiten van een verzekering wenselijk is. Indien is getekend voor goede ontvangst van de goederen, zullen wij elke aansprakelijkheid afwijzen. Alle vorderingen verjaren met de tijd van 12 maanden, te rekenen vanaf de datum van verzending.
In navolging van bovenstaande attenderen wij u er ook op, dat goederen in opslag en logistiek centra van Van Galen Logistiek niet zijn verzekerd en adviseren derhalve voor een eigen verzekering zorg te dragen. Tevens dient de eigenaar van de goederen een verklaring van zijn eigen assuradeur te overleggen waarin is opgenomen dat het regresrecht nimmer zal worden uitgeoefend jegens van Galen Logistiek, nadrukkelijk stelt van Galen Logistiek dat geen enkele vordering overdraagbaar is aan derden.
Juwelen, effecten, coupons, speciën, documenten, radio actieve stoffen, antiquiteiten, verzamelings voorwerpen met liefhebberswaarde, computer software, breekbare goederen gemaakt van glas, kristal, porselein of keramiek vallen conform voornoemde beide condities altijd buiten onze aansprakelijkheid.

Wij adviseren u om aan de hand van de waarde van de te verzekeren goederen, te beoordelen of het afsluiten van goederentransportverzekering via uw verzekeringsmaatschappij wenselijk is. In geval van de van toepassing zijnde -voornoemde condities, waarbij de acceptatie van onze aansprakelijkheid tevens als uitgangspunt kan dienen voor de additionele schadeloosstelling door uw verzekeringsmaatschappijschade. of vermissing handelen wij volgens de van toepassing zijnde -voornoemde- condities, waarbij de acceptatie van onze aansprakelijkheid tevens als uitgangspunt kan dienen voor de additionele schadeloosstelling door uw verzekeringsmaatschappij

Tarieven en betalingstermijnen

Jaarlijkse tariefaanpassing

Jaarlijks worden de tarieven aangepast aan de geschatte kostenontwikkelingen zoals het NEA volgens het Panteia onderzoek deelmarkt fijnmazige distributie welke oktober van elk jaar gepubliceerd wordt. Als de werkelijke kostenontwikkelingen belangrijk afwijken van de schattingen, dan behouden wij het recht het percentage aan te passen.

Geldigheidsduur tarieven

Onze tarieven zijn vanaf de ingangsdatum t/m 31 december van dat jaar van kracht. De bedragen in euro’s (tenzij uitdrukkelijk anders vermeld) gelden bij vrachtbetaling in Nederland. De tarieven zijn exclusief:
  • BTW
  • Dieselolietoeslag
  • Aan overheden verschuldigde rechten en/of belastingen
  • Administratiekosten (indien van toepassing)
  • Verpakkingsmaterialen en beschermingsmiddelen

Brandstoftoeslag

Continue, scherpe prijsschommelingen dwingen ons tot het heffen van een dieseltoeslag over de vrachtkosten. Als regel is de toeslag afhankelijk van de actuele pompnotering zoal die is vermeld op de website brandstofmonitor van TLN. Als indexgrondslag geldt € 0,82000 excl. BTW. Indien de dieselprijs afwijkt ten opzichte van de index, gaat de toeslag omhoog met 1% per € 0,034. De gemiddelde prijs over een maand bepaalt de toeslag voor de volgende maand.

Facturering en betaling

Wekelijks/maandelijks ontvangt u van ons een gespecificeerde factuur. Bij factuurbedragen lager dan €75,= berekenen wij € 12,50 administratiekosten. De betalingstermijn is 14 dagen na factuurdatum.
De Algemene Betalingsvoorwaarden, door Transport en Logistiek Nederland opgesteld voor de Nederlandse transportbranche, zijn onverkort van toepassing. Deze voorwaarden zijn gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbank te ’s-Gravenhage op 2 juli 2002, akte nummer 69/2002.